EU  |  ES  |  EN  |  FR  | 

Ama Birjina Haurrarekin, Santa Katalina eta Santa Barbararen triptikoa

Maestro de Fráncfort - 1510-1520 inguruan

Funts-mota/Bilduma:
Inbentario-zk. / Siglak:
0624
Objektua:
Teknika eta euskarria:
Taula gaineko olio pintura
Neurriak:
80,5 x 119 x 3,5 cm (irekita); 80,5 x 59 x 7 cm (itxiata); 80,5 x 59 x 3,5 cm (erdiko taula); 80,5 x 29,5 x 3,5 cm (alboko taulak)
Gaia:
Estilo:
Data:
1510-1520 inguruan
Sarrera-data eta -datuak:
2008. Gasteizko Elizbarrutiko gordailua. Antiguako Ama Birjinaren santutegia, Urduña (Bizkaia)
Kreditua:
Gasteizko Elizbarrutia. Antiguako Andra Mariaren Santutegia. Urduña (Bizkaia)
Describapena

Erdiko taulan, Ama Birjinak Haurra du magalean, eta eskuineko eskuan arrosa bat ageri du. Haurra, tunika zuriz jantzia eta hankak gurutzatuta, arrosa eskuratu nahian dabil, jostatzen. Ama Birjinak, jestu bare eta malenkoniatsuaz, bular gainean askaturik dauka adatsa, luzea eta uhindua. Oihal gorri oparoko tunika luzea darama, ia taularen azaleraren erdia hartzen duena. Tunika, haren oinetan izur asko eginez, belarrez estalitako lurrean hedatzen da. Belarrak zehatz-mehatz pintaturik daude.Bien atzean, ikuspegi zabala ageri da, zeinean itsasontzi batzuk portuan, gaztelu bat, itsasora isurtzen den ibai bat eta, lehorrean, baso alde malkartsu bat irudikatzen diren. Paisaiak jarraitasuna du hiru tauletan. Ezkerreko taulan, Santa Katalina ageri da, koroatuta eta zutik, haren irudiak ia taula osoa hartzen duela. Ezkerreko eskuaz eusten dio irakurtzen ari den liburuari eta eskuinekoaz jori apainduriko ezpataren eskutokiari heltzen dio. Jantzi gorri aberatsa darama, estanpatu distiratsuak dituena, eta katazuri larruz forraturiko kapa.Eskuineko oholean, Santa Barbarak, erdiko taularantz Horren barruan, hostia santua daukan kaliza ikus daiteke, santa hau bereizten duen beste atributua alegia. Triptikoa, egikera onekoa teknika aldetik, Frankfurteko Maisuak egindakotzat jotzen da. Izen hori ematen zaio hiri hartan gordetzen diren zenbait pintura egile horrek berak egin zituela uste delako. Hala ere, jakina da 1490 eta 1520 bitartean Amberesen lan egin zuela eta han lantegi handi bat eduki zuela bere ardurapean. Estiloan eta konposizioetan maisu flandestar handiei jarraitu zien, hala nola Rogier van der Weyden, Robert Campin eta Hugo van der Goes-i. Egozten zaizkion lanen multzoan (berrogeita hamarren bat), estilo aldaketa nabari da "Amberesko manierismoa" deiturikorantz. Ama eta Haurraren konposizioak antz handia du Douai-ko Chartreuse Museoan gordetzen den taula batena. 1506 baino geroago pintatu bide zuen egile ezezagun batek.Gaur egun galdurik dagoen Robert Campinen konposizio baten kopia da.Horiek eta beste kopia batzuk, hala nola Madrilgo Manuel de la Rosa Bildumakoa (XVI. mendekoa jada) edo Huescako Arte Ederren Museokoa, Campinen lan horrek izan zuen ospearen lekuko dira. Orduñakoak Ama Birjina eta Haurraren irudia mantentzen du, ezaugarriak eta antolaera oso antzekoak dituela, baina atzealdean paisaia bat ageri du.

Eraskuketak

Flandesko taulak Donejakue Bidean. 1999. Logroño, Jauregiko Elizaren klaustroa. 1999/03/12-1999/04/18. 1999. Oviedo, Kultura Fundazioa. Oviedoko Udala. 1999/04/23-1999/05/27. 1999. Leon, Gaudí Kultur Aretoa. 1999/05/31-1999/07/02. 1999. Palentzia, Caja España Don Sancho Kultura Aretoak. 1999/07/05-1999/08/05. 1999. Santo Domingo de La Calzada (Errioxa), Santo Domingo de La Calzadako katedrala. 1999/08/10-1999/09/15. 1999. Madril, Santander Central Hispano Fundazioa. 1999/09/28-1999/11/07.

2002. Urduña: hiria eta memoria. Urduña (Bizkaia), Jasokundeko Andre Mariaren eliza. 2002/05/07-2002/09/01.

2008-2010. Orduñako Antiguako Andre Mariaren santutegiko Triptiko flandestarra . Gasteiz, Elizbarrutiko Arte Sakratuaren Museoa. 2008/07/22-2010/03/14.

Erreferentzia bibliografikoak

ANDRÉS ORDAX, Salvador. Arte , En:FERRER REGALES, Manuel; et al. País Vasco. Madrid: Publicaciones de la Fundación Juan March, (colección Tierras de España) . 1987, pp. 197-198

AZCÁRATE RISTORI, José Mª de. Santuarios de Nuestra Señora de Orduña, La Antigua, Nuestra Señora de la Encina y Nuestra Señora del Yermo , En: PORTILLA VITORIA, Micaela J. Catálogo Monumental Diócesis Vitoria: Las vertientes cantábricas del Noroeste alavés. La ciudad de Orduña y sus aldeas. Obra Cultural de la Caja de Ahorros de Vitoria-Gasteizko Kutxa , tomo 6. 1988, p. 172, il. col. n. 23, il. b/n n. 24, 25 y 26

ESTELLA MARCOS, Margarita. Tablas flamencas en la ruta jacobea , Archivo Español de Arte , Volumen 72, 288. 1999, pp. 627-628

FERNÁNDEZ PARDO, Francisco [koordinatzailea]. Las tablas flamencas en la Ruta Jacobea [katalogoa]. Donostia-San Sebastián, Calahorra eta La Calzada-Logroñoko Elizbarrutia, 1999, 101, 246, 248, 249, 369, 372 or., 100, 157, 246-248, 367, 372 or. il. kol.

CRESPO, Txema. La exposición 'La ciudad y la memoria' recupera el papel de Orduña en la historia del País Vasco , El País . 01/05/2002.

MUÑIZ PETRALANDA, Jesús. Gotiko eta Errenazimentu garaiko artea, Urduña hirian eta inguruko herritxoetan = El arte mueble del Gótico y del Renacimiento en la Ciudad de Orduña y sus aldeas , En: BERGÓN GUARESTI, Marisa; et al. Hiria eta memoria = La ciudad y la memoria [catálogo]. [Orduña]: [Urduñako Udala = Ayuntamiento de Orduña] . 2002, pp. 67-69 y 114, il. col. pp. 68 y 114

MARTÍNEZ DE SALINAS OCIO, Felicitas ; USABIAGA URKOLA, J. José. Arte Medieval , En: CASTAÑER, Xesqui (ed.). Arte y Arquitectura en el País Vasco: El patrimonio del románico al siglo XX. Donostia-San Sebastián: Nerea . 2003, p. 51

PARRA BAÑÓN, Jose Joaquín. Bárbara arquitectura, Bárbara, virgen y mártir. Cádiz, Cádizko Arkitektoen Elkargo Ofiziala, 2007, 111, 116, 197, 201 or., 111, 197, or. il. z/b

BERMEJO MARTÍNEZ, Elisa. Orduñako triptikoa: Ama Birjina Haurrarekin, Santa Katalina eta Santa Barbara [libruxka]. Vitoria-Gasteiz, Arabako Foru Aldundia, 2008.

FIESTRAS, Joseba. Orduña engrandece el Museo de Arte Sacro de Vitoria , EL Correo . 23/07/2008.

ERKIZIA MARTIKORENA, Aintzane; Itziar AGUINAGALDE LÓPEZ. Orduñako triptikoa. Ama Birjina Haurrarekin, Santa Katalina eta Santa Barbararen triptiko flandestarra [orri soltea]. Vitoria-Gasteiz, Elizbarrutiko Arte Sakratuaren Museoa, 2008.

MARTÍNEZ VIGURI, J.A. El tesoro de la Catedral Nueva cumple 20 años , El Correo . 28/04/2019, p. 3, il. col p. 3

ERKIZIA MARTIKORENA, Aintzane; Itziar AGUINAGALDE LÓPEZ. Elizbarrutiko Arte Sakratuaren Museoa eta haren bilduma. Vitoria-Gasteiz, Elizbarrutiko Arte Sakratuaren Museoa, 2020, or. 62-63, 66-67, ir. kol. or. 66

Lotutako erreferentzien zerrenda

HULIN de LOO, Georges. De l'identité de certains maîtres anonymes. A. Siffer, Libraire-Éditeur, 1902, 35 or.

TORMO y MONZÓ, Elías. "La Pintura aragonesa cuatrocentista v la Retrospectiva de la Exposición de Zaragoza en general", Boletín de la Sociedad Española de Excursiones , nº 17. 1909, p. 242

VALENTINER, Wilhem Reinhold. "Jan de Vos the Master of Francfort", The Art Quaterly , 1945. 1945, pp. 197-215

FRIEDLÄNDER, Max J.. Early Netherlandish Painting. Londres, Phaidon, 1956.

ECHEGARAY, Fernando de. "La ciudad de Orduña, única de tal título en Vizcaya, merece especial referencia en las efemérides históricas y artísticas de Vizcaya", Vida Vasca , 30. 1954, pp. 188-192

VANAISE, P.. "Le Triptyque de la Deploration de L´eglise de Watervilet", Bulletin de l`Institut Royale du Patrimoine Artistique , IX. 1966.

BERMEJO MARTÍNEZ, Elisa. "Un tríptico del "Maestro de Francfort" en colección particular de Valladolid", Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología , Tomo 43. 1973, pp. 147-156

BERMEJO MARTÍNEZ, Elisa. La pintura de los primitivos flamencos en España. Madrid, Ikerketa Zientifikoen Kontseilu Gorena, Diego Veláquez Institutua, 1980-1982, 89-91 or., 45-50 zk. il z/b

NYS, Ludovic. "À propos d'un dessin attribué au Maître de Flémalle", Liber Amicorum Raphael de Smedt , 3. 2001, pp. 48-50

ARA GIL, Clementina Julia ; Francisco Javier DE LA PLAZA SANTIAGO; María MELÉNDEZ ALONSO (koordinatzaileak). Inmaculada [katalogoa]. Madrid, Las Edades del Hombre Fundazioa, 2005, 160-161 or.

CANTERO PAÑOS, María de la Paz. "Inmaculada: Santa Iglesia Catedral de Santa María la Real de la Almudena", Fundación Las Edades del Hombre, Salamanca . 2005, p. 160, il. col. p. 161

BERMEJO MARTÍNEZ, Elisa. "Dos importantes pinturas flamencas inéditas atribuidas al Maestro de Frankfurt y a Petrus Christus", Archivo Español de Arte , LXXX 320. Octubre-Diciembre 2007, pp. 367-377

ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, Jesús. "La Virgen de la media luna coronada por dos ángeles obra de un anónimo seguidor del maestro de Flémalle", Temas de estética y arte , 26. 2012. pp. 47-58.

VELASCO, Alberto; Francesc FITÉ [editoreak]. Late Gothic Painting in the Crown of Aragon and the Hispanic Kingdoms. Brill, 2018, 95 or.

Interneteko baliabideak

"Pilar Silva Maroto Los primitivos flamencos en España" [Kontsulta: 21/12/2018]

"El anónimo maestro de Fráncfort" [Kontsulta: 21/12/2018]

"Las Tablas Flamencas en la Ruta Jacobea" [Kontsulta: 21/12/2018]

"Bárbara arquitectura, Bárbara, virgen y mártir" [Kontsulta: 21/12/2018]

"Fráncfort, Maestro de [Museo del Prado]" [Kontsulta: 19/01/2022]

"Tríptico [Photo Araba]" [Kontsulta: 03/12/2022]

"Web. Arte Sakratuaren museoa. Vitoria-Gasteiz" [Kontsulta: 2023/05/05]

Dokumentuak
Jatorria

Antiguako Andre Mariaren Santutegia, Urduña, Bizkaia Ama Karmeldarren komentua, Urduña, Bizkaia 2008. Gordailua Elizbarrutiko Arte Sakratuaren Museoan

Multimedia galeria

Bistak.

Bistak erakusketan.